NÖHRA - Agera och Följa upp!

Nu kör vi igång med de sista delarna till NÖHRA modellen. Agera och Följa upp! Jag tänkte förklara vad de betyder, även om det kan ibland låta självklart, och sedan hur man kan ställa frågor som kan leda till sitt önskade läge. Som jag skrev i början av förra inlägget så rekommenderar jag att du redan läst dessa två inlägg innan du läser detta. NÖHRA modellen är skriven av Kjell Enhager och Magnus Kull. För att få reda på allt deras modell har att erbjuda så rekommenderar jag dig att köpa boken och läsa den själv. Jag tar nämligen inte upp allt utan är mer samanfattande i mina egna ord så att du kan få ett hum om hur den fungerar.
 
Men nu kör vi igång!
 
 

 
 
 
Agera
 
Agerande är det som ger resultaten. Du tar tag i de hindren du identifierat tidigare, utför din plan för att komma till ditt önskade läge. Det finns många sätt vi kan påverka utfallet av agerandet. I boken beskriver det att humöret är en stor faktor i vårat agerande och hur vida vi orkar att göra någonting alls. Många tror nog att vi inte kan påverka vårat humör utan att det mest blir så beroende på yttre omständigheter och det är fel. I vissa fall kan det stämma. Händer det något väldigt tråkigt så kommer det absolut att få dig att tänka på det och antagligen bli ledsen eller nedstämd. Men jag hävdar att vi kan påverka detta. Kjell och Magnus skriver om att bra humör är något vi kan skapa oss. Med hjälp av att gå och lägga sig i tid, äta rätt och träna har vi skapat oss en grund. Vi alla vet att det är vårat tillstånd och vår energinivå ger oss kraften att agera och dessa tre fundamentala beteenden är väldigt viktiga för att skapa ett bra utgångsläge.
 
 
 

 
 
När det gäller humör tror jag att vi kan nästan välja hur vi ska reagera genom att tänka på olika sätt. Jag till exempel brukar försöka att alltid ha en positiv attityd till problem och förbättringsområden. Jag säger sällan om utan jag säger när. Sen är min brist att planera. Jag behöver jobba på agerandet också. Vägen till det önskade läget känns liksom väldigt långt bort och jag tappar lätt fokus på det som är viktigt. Jag går hellre och gör det som är kul för stunden istället för att se vad de andra lite tråkigare uppgifterna kan ge i slutändan. 
 
Och hur var det nu igen. Hur äter man en elefant? Juste; en tugga i taget. Det viktiga i långsiktiga mål är att hålla fokus på det längre fram men att också förstå varför man ska lägga tiden på det tråkiga i början/mitten/slutet. Därför rekommenderar dem att man ska dela upp det önskade läget i kortare etapper. I NÖRHA finns det en skala som används vid sånna här tillfällen. Det är en skala på 0-10 där noll är lika med att befinna sig så långt bort från det önskade läget som möjligt och tio är att ha nått det. 
 
Placera först ditt nuläge på skalan. Säg att du hamnar på nr. 2. Fråga dig själv vad skulle behöva vara annorlunda för att du ska säga att nuläget är 3? Vad krävs för att ta det steget? På det här sättet så skapar vi meningsfulla delmål som vi kan följa samtidigt som vi håller ett öga på det önskade läget. 0-10 modellen tar upp den ständiga frågan; Vad behöver jag göra? Detta kräver dock en del tanke så ge det tid att tänkas på. Hade du vetat vad ditt nästa steg var hade du sannorlikt redan gjort det som krävs. När du sedan vet vad som krävs eller vad du måste göra för att nå nivå 3 kan du ställa dina varför frågor och ta reda på exakt hur du ska göra. Med dina varför kan du bryta ner det till exakt vad som behöver göras för att du tar reda på meningen bakom varje steg.
 
 
 

 
 
 
Följa upp
 
Det som följs upp är det som blir klart. Vi behöver vara striktare med oss själva att verkligen följa upp vad som händer på vår resa och att det händer. Jag är expert på att missa detta steg. Jag kan säga hur många gånger som helst att jag ska följa upp varje vecka eller dag med någonting, men ändå så sitter jag där efter ett par veckor och har inte följt upp nått sedan min första dag. För min del har jag nu fått reda på att det är beroende av vilken personlighetstyp jag är och en av bristerna som vi ENFP's har är att vi tappar fokus lätt och har svårt att fullfölja våra projekt. Stora anledningen är för att det finns så mycket annat man vill hinna med. Jag tror dock att just följa upp hur saker går och att hela tiden vara medveten om hur man ligger till är super viktigt för att man verkligen ska känna motivation att gå vidare. Det jag tog upp under agera ligger också hand i hand med detta. Att dela upp målen till del mål och prioritera efter planen. 
 
För att följa upp kan vi ställa oss frågan; vad går bra? eller; vad är bra? Det är viktigt att ställa öppna frågor även till sig själv. När vi vet vad som går bra kan vi fråga oss; vad kan bli bättre? Jag tror att det viktigaste vi kan göra för att lära oss av våra misstag är att se dem för de dem faktiskt är, förbättringsområden.
 
 

 
John Dewey, som ofta kallas grundskolans fader, myntade begreppet; "Learn by doing." Men ett av hans mest berömda citat är;
 
"We do not learn from experience, we learn from reflection on experience."
 
 

 
Det är precis det här som NÖHRA modellen hjälper oss med. Experience (Agera), Reflect (Följa upp). Jag bjuder in dig till att verkligen reflektera över dina erfarenheter under din arbetsdag och se till att ta reda på vad du kan göra bättre till nästa gång men framför allt vad som redan var bra. Ge dig en klapp på axeln, gå och lägg dig i tid och sätt igång en grym dag med mål som tar dig närmare ditt önskade läge! 
 
 
Tack för att du har läst mina inlägg runt NÖHRA modellen. Jag tar inte upp allt som går att läsa om modellen. Allt finns mer i detalj i boken NÖHRA - Coachande Ledarskap i Världsklass! Hoppas du tar tillfället och köper boken för att den är helt klart värd att läsa. Boken är väldigt lätt läst och bara 101 sidor lång. Grymt bra att gå tillbaka till för referens om man vill utvecklas i sig själv och använda modellen i både privatliv som affärslivet. 
 
 
Min fråga är idag som lyder: Vad tyckte du var bäst med mina NÖHRA inlägg?
 
Jag hoppas ni kan svara på frågan här nere. Ta det inte för givet då jag verkligen får mer än en energiboost av att se någon som interagerar på bloggen. Jag ser varje like, kommentar, delning som kärlek och det går rakt in i hjärtat och sedan får mig att vilja skriva igen. Annars känns mitt "jobb" här på bloggen meningslöst. 
 
 
Tack för att du ville läsa! <3
1 åsikt
Aoui

Jätte bra skrivet!
Delarna där du är mer personlig och reflekterar över dina egna styrkor och förbättringsområden är det som är bäst.
Men för att ge lite konstruktiv kritik så skulle jag viljat att du satte NÖHRA i en exempel situation för att man ska förstå hur man kan tillämpa modellen i verkligheten. Kanske ett exempel i arbetslivet och ett i privatlivet?

<3

Svar: Tack för kommentaren Aoui! <3 Jag tycker du har rätt och jag ska skriva ett inlägg där jag implementerar NÖHRA på nått som jag själv har svårt med. Då mixar jag de personliga med det nyttiga. Låter det bra? :)

Puss på dig
Bror Armand