NÖHRA - Hinder och Resurser

 
Välkommen till nästa del i NÖHRA modellen! Idag ska jag beskriva Hinder och Resurser. Ni som inte läst förra inlägget så slutar du läsa här, går tillbaka och läser del 1. Annars missar du vad som händer. Först upp kommer vara hinder! Nu kör vi igång!
 
 

 
 
Hinder
 
Steg tre i NÖHRA modellen är -H; Hinder. Vi skulle alla behöva mindre av dem, eller hur? Vi ska dock försöka tänka om och se dem som utmaningar och inte saker som permanent hindrar oss från att göra något. Många gånger tänker vi att ett hinder är något orörligt. Något som kanske bara är så. Vissa kanske säger att pengar är ett hinder, att tiden inte räcker till eller att en relation bromsar en. Det ska vi tänka bort ifrån och förhoppningsvis kan NÖHRA hjälpa till med det. Men första steget är att definiera dem. Detta borde vara ganska enkelt då vi människor är rätt bra på att se problemen i något. Som ovan, brist på pengar, tid eller liknande. Här gäller det dock att vara mer specifik. I boken står det att man ska undvika att jaga mygg med handgranater. Ett rätt bra "ordspråk" då man ibland har lätt att generalisera problem och hinder till större ganska odefinierade saker som brist på något. Man behöver gå in på detalierna och det beskriver vi som inre och yttre hinder. Yttre hinder är saker och ting som du exempelvis har brist på. De inre hindren är problemen vi har inom oss. Något som är helt klart svårare att definiera och ta i tu med. Men det är samtidigt dem som tar oss längst i vår resa mot det önskade läget. I grund och botten, precis det jag var inne på i förra inlägget, handlar det om det önskade läge verkligen är önskat. Då är hindren bara milstolpar i din resa dit.
 
 

 
 
"Ofta är det inte problemen som hindrar oss att nå dit vi verkligen vill, utan alla andra möjligheter som dyker upp längs vägen."
 
-Ur NÖHRA
 


 

Yttre och inre hinder
 
Jag tänkte toucha på yttre och inre hinder vi kan möta. Jag börjar med yttre hinder. Som jag nämde ovan är detta det enklaste att definiera och är oftast det vi kanske tänker på. Yttre hinder kan vara till exempel väder. Skulle vi sitta på ett mål att förbättra vår livsstil kan en vecka med ur kasst väder få oss att skippa en spring runda eller två. Det kan också vara att man har för lite tid då ens familjesituation kräver mycket tid. Att pengarna inte räcker till etcetera. Dem är kanske många och enkla att definiera. Frågan "Vad hindrar mig?" kan ofta generera en lista på yttre faktorer som upplevs hindrande. Det viktiga är att man verkligen är ärlig mot sig själv.
 
Dina inre hinder är dock många gåner mer komplexa och kanske mer svår definierade. Men det är här vi verkligen kan se stora förändringar. Ofta kan de bottna i personliga rädslor. I boken nämner dem det finns individuella indrottare som alltid kommit tvåa på grund av rädlsan och ångesten av att gå upp och hålla ett segertal. Ofta har vi svårt att erkänna våra rädslor då det ofta ses som svagheter och inte något man vill skylta med. Att man döljer dem även fast man har vet med sig att det är ett inre hinder. Frågan ni kan ställa er sjävla är "Hur hindrar jag mig själv?". Den kan ofta verka som en liten push för att komma vidare.
 
Jag tänkte bifoga en liten lista med frågor här nedan som kommer direkt från boken. Det kan hjälpa dig att finna dina inre och yttre hinder:
 
  • Vad hindrar dig?
  • Hur hindrar du dig själv?
  • Hur hindrar andra dig?
  • Vilka inre motstånd är det som hindrar dig från att handla?
  • Är du värd att nå ditt önskade läge?
  • Är det möjligt att nå ditt önskade läge?
  • Kan du nå ditt önskade läge?
 
 

 
 
 
Resurser
 
Hinder och resurser är väldigt nära besläktat. När dem pratar om resurser menar dem det vi har idag. Det kan vara kompetenser, resurser i form av kapital eller nätverk. Det viktiga här är att inte börja kalla avsaknaden av resurser för brister då det är ett rätt negativt laddat ord. Lär dig istället att använda förbättringsområden då det är mycket mer positivt laddat. Vem vill inte lära sig mer och utvecklas? Det tror jag alla vi människor vill. Det kan också underlätta i ditt sätt att hitta lösningar på problemet. Men för att jobba med resurser måste vi veta om vad vi har. Det är början. Definiera först dina positiva resurser, alltså det som redan finns tillgängligt. Har du tid? Många har tid men de har inte ens tittat på schemat av olika rutiner eller jobb etcetera. Jag själv gjorde en utredning och det visar sig att jag hade mycket mer tid än vad jag ansåg mig ha. Så steg ett är verkligen att lista upp allt. Kolla igenom ditt schema och kartlägg en vecka dag och dag för att se var tiden finns. Titta till ditt kapital etcetera. Precis som i din egen nuläges raport kan du göra en inventering av dina resurser. 
 
Ställ dessa frågor till dig själv för att hitta dina resurser:
 
  • Vad gör jag redan bra som hjälper mig att nå mitt mål?
  • Vad kan jag göra ännu bättre?
  • Hur gör jag det?
Jag hoppas att detta hjälper dig att hitta dina styrkor och förbättringsområden så att du kommer nå ditt önskade läge!
 
 
 

 
 
 
Slutklämmen
 

I dagens inlägg har jag samanfattat och skrivit med egna ord hur de två punkterna hinder och resurser fungerar. Jag hoppas att du har fått ut något och kan börja definiera och hitta dina hinder och resurser så du kan nå ditt önskade läge! Så nu kommer dagens fråga!
 
 
Dagens fråga: Vad vill du jag skriver om här näst?
 

Jag vill att du svarar på frågan då jag gärna vill ha input från mina läsare. Jag vill att bloggen ska vara lärorik och då är det viktigt att jag styr innehållet lite efter er. Jag har nu bloggat i snart två månader och har skrivit en del inlägg. Är det något som dykt upp som du gärna ser att jag tar upp så skriv gärna här nedan! :)
 
Tack för att du har läst den här dagens inlägg! Vi ses snart igen för den sista delen av NÖHRA.
 
 
 Kommentera, gilla och dela inlägget om du tycker det var intressant!
0 åsikter