Introvert vs Extrovert

Idag tänkte jag ta upp en del info som jag fastnat för den senaste dagen eller så. Jag som extrovert har svårt att förstå min flickvän som är introvert. Men jag förstår nyttan i att lära känna henne ordentligt så jag vet hur jag ska göra henne glad och lycklig. Jag tror för lite par tänker på det utan många tar det nog som de kommer. Men man kan rätt lätt tänka ut hur ett förhållande kommer fungera om man ser på personlighetsdrag som introvert och extrovert. Så min frågeställning är som följer väldigt enkel:
 
  • Vad är en Extrovert?
  • Vad är en Introvert?
  • Varför du ska bry dig!
Så nu har vi den. Enkel och simpel. Vi lär oss lite om vad det innebär att vara introvert vs extrovert och ställer frågan varför. Nu kör vi igång!
 
 
 

 
 
 
Vad är en Extrovert?
 
En extrovert person är en ofta väldigt social person. En person som gillar att stå i centrum och har lätt för att prata med alla människor i princip. En extrovert hämtar också all sin energi från att vara i sociala situationer så som fester eller bara ett vanligt vardags häng. Gillar att prata hellre än att lyssna och är relativt öppen med sina tankar. Jag är extrovert. Jag gillar kanske inte alltid att stå i centrum men jag älskar att vara social. Speciellt med mina vänner. Det där med att man laddar batterierna med social närvaro är så sant. Jag känner verkligen det. Det räcker med att snacka på skype och lira nått eller att bara träffas för att prata i en timme. Det gör så stor skillnad. Anledningen till att vi extroverter behöver hög stimulans är för att vi har en rätt hög tolerans mot dopamin. Så vi behöver mycket för att bli nöjda och glada. Vi ligger rätt lågt när vi bara är och har rätt långt upp till en nivå som är super. Lite som att hjärnan belönar oss när vi är utåtriktade, öppna och energiska. Jag gillart!
 
PSST Här är lite tips till er som kan identifiera en extrovert runt dig som du inte förstår dig på. ;)
 
 



 
Vad är en Introvert?
 
En introvert är en person som kan uppfattas väldigt blyg eller tillbakadragen. Men i själva verket kan vara din absolut bästa vän. En introvert person som hämtar sin energi från sitt inre liv av tankar, reflektioner och beslut. Om du känner att du vill vara själv ett par dagar efter en fest eller en större social interaktion så är du nog troligen en introvert. När väl på festen gillar du hellre att ha en djupare kontant med en person åt gången än att stå i centrum och flyga omkring som oss extroverta. Du tänker efter innan du pratar och gillar inte att bli avbruten. Som introvert har man låg tolerans mot dopamin. Det gör att med rätt så mild social interaktion kan man bli överväldigad. Stå på en tunnelbana i rusningstrafik kan också vara en situation som är jobbig för en introvert. Det kan då lätt bli för mycket intryck och man vill helst bara därifrån. Då kan man som introvert lätt bli utmattad och närvös likt som vid sociala tillställningar. Som introvert vill man gärna frigöra acetylcholin som tillexempel vi frigör vid läsning och teckning.
 
För mig som extrovert är det ibland svårt att greppa hur man kan tycka att fester kan vara utmattande. Jag älskar dom. Hade jag bestämma hade jag haft folk runt mig hela tiden och gärna med en öl i handen. (sen hur sund livsstil det skulle vara är en annan femma) För mig skulle det inte kännas jobbigt. Jag tror det är många som är en blandning också! Här kommer en infografik som kan hjälpa er som har lite problem med introverta.
 
 PSST Har läst upp dem för min flickvän som är introvert och hon instämmer på alla punkter. Hoppas ni introverta människor som kan tänkas läsa det här inlägget känner igen er och blir respekterade framöver! Ni äger! ;)
 
 

 
 
Varför ska du bry dig?!
 
Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om introverta och extroverta personlighetstyper. Det är nyttigt att veta hur man ska förhålla sig till sin motsats och det kan ge många svar på varför en person har betett sig på ett visst sätt eller hur man ska hantera den personen i framtiden. Jag tycker det hjälper till mig och min flickvän i vårat eviga uppdrag att komma överens och klara av vardagens små problem. 
 
Att veta om dessa saker och skillnader mellan oss männiksor är en av de saker vi kan göra för att förbereda oss på möten med nya människor. Tänk om du får en kund du rätt snabbt anar är introvert. Du har några "knep" eller metoder som du testar som fungerar bra på just en introvert. Med den lilla ändringen kan du gå från inget sälj till sälj på tre röda. Det är bara ett exempel. Jag brukar tänka på mina vänner och lägga dom i antingen introvert eller extrovert. Det hjälper mig i framtiden att hantera den människan bättre och även förutspå vad som kan fungera i en konversation om det är så att jag vill komma närmare den personen. 
 
Jag vet inte. Jag hoppas du förstår var jag vill komma. Det här är viktiga grejer! 
 
 
Dagens fråga blir självklart: Är du introvert eller extrovert? Eller båda?
 
 

Det avslutar mitt inlägg för den här söndagen! Hoppas ni har haft en underbar helg och vecka. Många kan jag tänka mig har semester och har säkert frodats i det bra vädret.... Eller hur.. ;)
 
 
Ha den bästa starten på veckan som du möjligtvis kan ha! Vi ses på tisdag!
 
 
 
Kommentera, gilla och dela inlägget om du tycker det var intressant och vill att jag ska fortsätta blogga! 
1 åsikt
Nina

Så intressant och SANT! Bra skrivet!

Svar: Kul att vi läste och tyckte det var intressant! Tack! <3
Fabian Forsström