Tankar och reflektioner

 
 
 
Kära läsare

Mitt inlägg för dagen är mer en reflektion om att just reflektera. Något som jag själv gör mer och mer. Jag försöker alltid gå lite djupare i en fråga eller en diskussion. Jag vill alltid ställa massa varför frågor och försöka begripa något i detaljer istället för att göra ett gäng förutfattade meningar om vad det nu är jag tänker på. Det kan vara att förstå någons åsikt eller ett problem man stöter på i vardagen. Jag tycker det är viktigt att man tänker på den riktiga anledningen varför man gör eller inte gör något för att komma lite närmare sig själv och sina medmänniskor.

Att reflektera kan vara väldigt svårt ibland. Att verkligen våga grotta in sig. Man kanske inte vill veta anledningen och då stöter bort alla frågor om det. Jag tror det är viktigare än många kanske tycker det är. Man lär känna sig själv och andra personers beteenden. Jag tror vi behöver det.

Tänk att du kunde ställa 100 varför frågor om olika saker till en person. Du skulle säkert märka att vissa problem ni har haft kanske är väldigt små jämfört med vad dom ser ut att vara. De kan handla om att den andra personen inte känner sig förstådd fast den andra parten förstår precis vad hen menar men inte har uttryckt det. Eller att man har en gammal konflikt i huvudet fortfarande som den andra personen trodde var löst 100%. Ja tror att allt går att förbättra om man vill. Att alla kan komma överens genom förståelse. Alla människor behöver inte ha samma åsikt såklart. Det är en helt annan sak i mitt huvud. Men att bli respekterad för den man är för det man tänker och tycker är solklart för mig.

Jag kan tänka mig att många inte förstår sig på brottslingar. Dem som bryter mot den lag alla andra följer. De personer som väljer en mörkare väg i livet med droger, stölder och kanske till och med mord. Det är nog få som förstår sig på dem människorna. Men hade du suttit i deras sits hade ditt beslut kanske varit detsamma som deras. Jag menar inte att man alltid kan sympatisera med alla människor. Vissa kan ingen förstå sig på. Men många gånger har det något som kan ses som väldigt lätt på ytan vara något extremt komplex och invecklat på insidan. Något den personen genomlidit som tog så hårt att de inte ser något hopp. Hopp om en någorlunda ljus framtid. De människor som har det svårt och tyr sig till droger för att dämpa smärta och ångest är väldigt lätt att döma. Men jag ber dig som läser att tänka lite djupare än vad många gör. Tänk till lite och försök ha lite medlidande. För det är få som väljer ett sådant liv.
 
Jag vill bara påpeka att jag inte själv varit med om något hemskt i mitt liv. Jag vet bara att många runt omkring tycker och tänker väldigt ytligt och jag vill bara bjuda in till en djupare medvetenhet då det är väldigt lätt idag att ha fördommar. Jag hoppas ni tycker detta inlägg var givande och i sånna fall delar detta vidare.
 
 

Tack för att du läst.
Jag hoppas du kan trycka på gilla och skriva en kommentar nedan för att visa just ditt stöd.
 
 
Tack <3
2 åsikter
Michaela

Väldigt bra skrivet! <3

Svar: Det värmer Michaela! Tack för din tid! ☺
Fabian Forsström

Lucas

Inspirerande! Jag tror verkligen på att man med hjälp av sin egna självreflektion skapar en större förståelse för andras agerande. När man väl brytit ner sina egna problem och resonemang blir det lättare att inte döma andra efter utsidan. Döm inte boken efter sitt omslag :)

Svar: Precis vad jag menar Lucas! Ju mer man vet om sig själv desto lättare tror jag det är att indentifiera olika svagheter eller styrkor hos andra. :)
Fabian Forsström