Personlig utveckling

 
 
Välkommen till torsdagens inlägg! Idag tänkte jag reflektera lite runt personlig utveckling. Jag går in på lite tips och även exempel så at man kan tänka och reflektera själv. Jag tycker att mycket som har med personlig utveckling är väldigt individuellt. Men det finns några saker man kan testa. Men först lite till min frågeställning innan det här inlägget kickar igång.
 
 


 
Frågor
 
  • Vad är personlig utveckling?
  • Varför är det viktigt?
  • Tips exempel?
 
 
Så vad är personlig utveckling? Vi börjar med den. För jag tror man som elev i skolan nästan aldrig rör vid ämnet. Det intressanta är att när man söker på personlig utveckling så kommer det upp sidor som innehåller tips etc. inte någon definition. Men när du söker på engelska så får du upp en lång wikipedia artikel där de beskriver vad just personlig utveckling är. Hur som helst här har vi ett litet uttag från wiki'n:
 
 
"Personal development includes activities that improve awareness and identity, develop talents and potential, build human capital and facilitate employability, enhance quality of life and contribute to the realization of dreams and aspirations."
 

Det här tycker jag är en bra beskrivning av vad personlig utveckling är. I alla fall i det jag menar. Att man gör vissa saker som är av syftet att öka din medvetenhet och utveckla din innersta potential och hjälpa dig att nå dina högsta drömmar. Precis så tycker jag att det upplevs. Jag tror ni förstår.
 
 



 
Varför är det viktigt?
 
Personlig utveckling är extremt viktigt för att komma vidare i sin resa och samtidigt komma närmare sig själv. Närvaro kan vara något av de största problemen i dagens samhälle med alla skärmar som är framför oss hela dagarna. Det är ett problem som jag tror att personlig utveckling kan hjälpa på ett fundamentalt stadie. Enligt mig så kommer man närmare sin inre motivation om man jobbar med sin personliga utveckling. Det finns många kurser och seminarier som är extremt bra. Jag har gått på några. Ett seminarie med Kjell Enhager, en kurs med Balansekonomi ( låter som en ekonomi kurs men de är så mycket mer än så ) och ett par till med olika föreläsare bla. Stefan Sebö. Vissa handlar kanske om sälj. Men det handlar om att hitta sin inre drivkraft. Det anser jag vara extremt viktigt. Oavsett vad du ska göra. Spela hockey, bli entreprenör eller VD. Alla behöver sin inre motivation för att utvecklas till sitt bästa jag. Och det tror jag att alla vill på ett eller ett annat sätt.
 
 
 


 
Tips och exempel
 
Jag tänkte ge ett exempel på min egna utveckling. Mitt mål för närvarande är att bli mer strukturerad. Sätta upp rutiner då jag verkligen tror att man har nytta av att ha något typ av mönster i sin vardag för att behålla produktiviteten. För några veckor sedan så hittade jag en applikation. Mitt problem var vid tillfället att jag hade svårt att komma ihåg allt som jag ville göra på en daglig basis. Så jag sökte på "rutine" eller liknande. Jag hittade en app som heter "Fabulous: Motivate Me!" (Länk till Android Play Store). Appen finns endast på android än så länge och jag uppmanar alla som har en att ladda ner den och testa i en vecka. Det är kort och gott en motivations app. Den hjälper dig sätta upp rutiner och hålla dom genom att ge dig enkla och få till en början för att du inte ska tappa allt efter en vecka eller två. Dom trycker på ett starkt varför som grundas i forskningar.
 
Jag har kört igång med den här appen och har antagit utmaningar som tex. träna och äta en bra frukost på morgonen. Men även så små som att dricka ett glas med vatten när man precis vaknat. Jag kan säga att resultatet har varit super bra. Nu efter ett par veckor så känner jag mig som en robot på morgonen. Och det är bra i det här fallet. Målet uppnått! Jag känner att jag har utvecklats till att gå noll struktur till i alla fall halvvägs.
 
 
Men hur man utvecklas kan vara personligt beroende på vad man är för personlighetstyp och hur man motiveras. Personlig utveckling handlar sällan om pengar. Alltså utveckling av kapital utan snarare på ett förstående plan där du lär dig förstå dig själv som individ. På så sätt kommer du närmre en förståelse av dina egna mål och motivationer. Något som jag uppmanar er som läser att göra är att ställa frågan varför. Varför är en helt underbar fråga. Den kan följas av vad som helst. Jag ska ge er ett exempel innan jag avslutar denna strålande torsdags inlägg.
 
Tänk på ett problem eller ett påstående. Ställ sen frågan varför.
 
Exempel:
Jag har inte tvättat idag.
 
-Varför har jag inte tvättat. För att jag är lat.
-Varför är jag lat? För att jag har lite energi.
-Varför har jag lite energi? Antagligen för att jag skippade träningen igår.
-Varför det? För att det är för jobbigt att träna.
 
Exempel på lösning: Gör träning ett enklare steg genom att förbereda med skorna framtagna, träningskläderna upphängda vid sängen etc.
 
 
Man hamnar rätt snabbt vid anledningen. Och jag vill nu att du testar ett problem med "varför metoden". Det kan vara svårt ibland men försök samla tankarna. Jag anser att den här övningen kan hjälpa många att förstå sina egna hinder. Förhoppningsvis kan du ändra på det där lilla som kanske fick dig att skita i träningen eller gå ut med tvätten till tvättstugan.
 
Skriv gärna i kommentarsfältet hur det gick, om du ska testa metoden eller bara vad du tyckte om dagens inlägg!
 
 
Jag hoppas att ni har tyckt dagens inlägg har varit innehållsrikt och inte allt för luddigt så ses vi på söndag. :)
1 åsikt
Andreas

First!

Grymt inlägg om nått jag faktiskt läst lite om nyligen :P
Kan rekommendera " http://www.reddit.com/r/getdisciplined/ " om du nu inte kollat på den sidan än.
Där man kan hitta en hel del guld korn av idéer som gör livet mer disciplinerat/strukturerat :D

//Andreas

Svar: Tack Andreas!! :)
Viktig first! Jag ska kolla in den sen. Kul att du tyckte inlägget var bra. kommer fila till nått till söndag. har inte tänkt på något ämne ännu men det kommer.
Fabian Forsström